martes, 28 de octubre de 2014

2ª tasca sobre la lectura i la LIJ


Lectura i Literatura Infantil i Juvenil
  • Què és pot aconseguir llegint? 
Aprendre, conèixer el món que ens envolta, formar-nos i també transformar-nos. Aprendre d'altres cultures i de la nostra mateixa. Fer-nos més hàbils, més crítics, lliures i amb idees pròpies. Desenvolupar la imaginació i la nostra cognició i com no, també els nostres sentits i sentiments o emocions.
  • Com has de practicar la bona lectura?
Llegint el que volem, quan volem i de la forma en què volem. És a dir, amb llibertat. 
  • Com podem saber quin és el llibre adequat per a cada edat?
Hi ha recomanacions per edats, però hem de buscar en la motivació de cada xiquet/a. Per tant, si que hi ha una recomanació però no una llista tancada. El primer i més important és conèixer al lector. El segon, és compartir amb ells la lectura, acompanyar-los. Fer versions de les lectures amb ells i donar molta varietat en les possibilitats dels llibres que poden llegir.
  • En què es diferencia i en què coincideix la literatura infantil, juvenil i d'adults?
Hem de tindre en compte que tant al xiquet, com al jove o l'adult pot agradar-los el mateix llibre; els llibres no es diferencien pels temes, sinó pel vocabulari utilitzat en aquests.
Per tant, coincideix en els gèneres, en què un mateix llibre pot agradar-li a dues persones d'edats totalment oposades. I es diferència en què no tots els llibres poden ser entesos per totes les persones.
  • Quina peculiaritat té el lector infantil?
Com acabem de dir, algunes vegades el vocabulari els és inintel·ligible, però no ha d'haver o hem de crear tantes diferències, no és una limitació no saber llegir (o no tindre encara un nivell alt de lectura) per a poder apreciar les lectures. D'aquesta manera, hem de tractar als infants com a adults. 
  • Què els agrada més llegir als xiquets?
Fantasia i ficció sobre tot en un principi, tal vegada per la seua imaginació. També contes meravellosos o llegendes.
  • La literatura infantil ha de tenir com a finalitat educar i ensenyar als xiquets?
Entre d'altres coses a de tenir com a finalitat educar i ensenyar, mostrar valors morals o ètics, però que no sens oblide que sobretot ha de divertir.
  • Quina és la característica més important de la literatura infantil?
La qualitat, que emocione, ens faja plorar, riure, aprendre valors, fer-nos conèixer a nosaltres mateixos i a allò que ens envolta.
  • S'ha d'evitar la violència i la sang en els contes de xiquets?
No, no hi ha que mostrar-los o portar-los a situacions extremes, però llevar-ho tampoc.  Si ho férem llevaríem el sentit de la història i els xiquets han de saber que aquestes coses existeixen en la vida real i aprendre sobre aquests temes o qüestions. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario