RECURSOS I MATERIAL DIDÀCTIC PER A L'AULA

CANÇONS DE BRESSOL

Cançons suaus destinades a fer dormir als infants. El fet de cantar una melodia mentre s'agrunsa suaument un infant, per a què es relaxe i s'adorma, és un costum molt arrelat en totes les cultures pràcticament i a totes les èpoques, tal i com ho demostren la gran quantitat de cançons de bressol existents arreu del món.

El repertori tradicional català conté un bon nombre de cançons de bressol. Algunes són petites cantarelles que les mares cantaven a mitja veu mentre agrunsaven el bressol, però hi ha altres que contenen algunes de les melodies més inspirades del nostre cançoner. 

La cançó de bressol més popular al País Valencià, per excel·lència, és la següent:


Non-non, xixet,
ha caigut un baquet,
s'ha trencat la camenta
i ara està coixet.

Non-non, xixet,
el xixet se n'ha anat
i el xiquet s'ha quedat.


Alguns links molt interessants per a aprendre i escoltar cançons de bressol són els següents:


  • Cançons per als infants. 
    • http://www.iesronda.org/professor/mtarrago/canconer/canconer.htm
  • Cançons de bona nit
    • http://www.jouscout.com/cancons7.htm
  • Cançoner per a descarregar i altres enllaços interessants
    • http://www.jouscout.com/cantar.htm
  • Cançons de bressol
    • https://sites.google.com/site/elcanconer/cancons-de-bressol



CANÇONS INFANTILS

Durant les FCT d'educadora infantil al Cicle Superior vaig aprendre i cantar moltes cançons què, per sort, són un recurs molt útil a tindre en compte per al meu futur docent. Allí vaig aprendre quan era el moment idoni per cantar-les i per què.

Normalment la primera cançó que cantàvem al dia era per a introduir l’esmorzar. I era la següent:
“Nyam, Nyam, bon profit,
nyam, nyam, bon profit,
nyam, nyam, bon profit,
moltes gràcies, igualment!
Que aprofite, moltes gràcies,
anem a esmorzar,
nyam, nyam!”

Aquesta cançó també la cantàvem per a dinar, però canviant la frase de: “anem a esmorzar”, per “anem a dinar”.


Poca estona després cantàvem altra cançó per a introduir l’assemblea. Aquesta és:

“Hola, hola, hola, molt bon dia!
Hola, hola, hola, tots diem,
de matí quan ens alcem
per anar a treballar:
Com va? Va bé?
BA, BE, BI, BO, BU,
i tornem a saludar”.

I a més, en l’assemblea també cantàvem:

-       La cançó dels dies de la setmana:
“Set dies te la setmana,
dilluns, dimarts, dimecres, dijous,
divendres, son dies de treballar.
Dissabte, diumenge, son dies de descansar”.

-       La cançó de la So Pepa:
“Oh la la, la So Pepa, la So Pepa,
oh la la, la So Pepa va al mercat.
La So Pepa va al mercat
i el dilluns compra llus,
el dimarts compra naps,
el dimecres compra nespres,
el dijous compra ous,
el divendres compra faves tendres,
el dissabte tot s’ho gasta
i el diumenge tot s’ho menja!”.

-       La cançó de les vocals:
“A, a, a, mi gatito malo está,
no se si se curará, no se si se curará.
A, a, a, mi gatito malo está.

E, e, e, a mi me gusta el café,
mañana lo tomaré, mañana lo tomaré.
E, e, e, a mi me gusta el café.

I, i, i, yo me chupo un pirulí,
y el otro es para ti, y el otro es para ti.
I, i, i, yo me chupo un pirulí.

O, o, o, el globo ya se explotó,
otro me compraré yo, otro me compraré yo.
O, o, o, el globo ya se explotó.

U, u, u, el torito hace uuuuuu,
y la flauta tururú, y la flauta tururú.
U, u, u, el torito hace uuuuuu!”.

-       La cançó dels colors:
“Roig, roig, roig, és el vestit que porte,
roig, roig, roig, és tot el que jo tinc,
perquè m’agrada el roig de les flames,
tinc un amic que és un bomber.

Blau, blau, blau, és el vestit que porte,
blau, blau, blau, és tot el que jo tinc,
perquè m’agrada el blau de les ones,
tinc un amic que és mariner.

Groc, groc, groc, és el vestit que porte,
groc, groc, groc, és tot el que jo tinc,
perquè m’agrada el groc dels pastissos,
tinc un amic que és pastisser.

Verd, verd, verd, és el vestit que porte,
verd, verd, verd, és tot el que jo tinc,
perquè m’agrada el verd de les fulles,
tinc un amic que és llaurador.

Blanc, blanc, blanc, és el vestit que porte,
blanc, blanc, blanc, és tot el que jo tinc,
perquè m’agrada el blanc de la farina,
tinc un amic que és moliner”.


Tenint en compte que des que vaig iniciar les FCT estàvem en la primavera, també cantàvem en l’assemblea la següent cançó:

“Ya está aquí, ya llegó, la Señora Primavera,
con su traje nuevo, de todos los colores,
y de flores mil, que llegan en ABRIL!”.


Després per a introduir la eixida al pati, ens agafem d'una corda i cantàvem:

“Un tren xicotet, que corria, que corria,
Un tren xicotet, que corria sense por.
Qui vuiga pujar, que s’afanye, que s’afanye.
Qui vuiga pujar, que s’afanye o el pedrà”.


Abans d’eixir al patí, o una vegada estàvem allí fora, quan véiem que els xiquets ja tenien ganes de que férem alguna activitat, solíem cantar més cançons mitjançant els bits o un saquet que està ple d’objectes i cada vegada que tréiem un d'ells devíem cantar la cançó adequada.

Per tant, els objectes que tréiem i les cançons que cantàvem amb el saquet eren:

-       Una casa:
“Yo tengo una casita que es así y así,
y por la chimenea sale el humo así y así,
y cuando quiero entrar yo golpeo así y así,
me limpio los zapatos así, así y así”.
    • Primer es senyala una casa xicoteta, on ix el fum molt poquet i toques espaiet. Seguidament es torna a cantar i realitzes les accions de forma exagerada.



-       Una pilota:
“Soc pilota de ping pong
i bote, bote, bote
per tots els racons,
i si et toque:
botes, botes, botes!!”
-       Un sol:
“Sol, solet, vine a vorem, vine a vorem,
sol, solet, vine a vorem que tinc fret.
Si tens fred, posat la capa, posat la capa,
Si tens fred posat la capa i el barret”.

-       La lluna:
“La lluna, la pruna, vestida de dol,
sa mare la crida i son pare no ho vol.
La lluna, la pruna i el sol matiner,
sa mare la crida, son pare també”.

-       Amb el sol i la lluna:
“La luna es pequeñita y el sol es muy mayor.
La luna tiene frio y el sol le da calor.
La luna es pequeñita y el sol es muy mayor,
a saltar, a saltar con la luna y con el sol”.

-       Un núvol:
“Me ha dicho el hombre del tiempo que mañana va a llover,
yo me pondré el chubasquero y el paraguas abriré.
Y lloverá, lloverá, lloverá,
y yo veré, yo veré, yo veré,
las gotas de lluvia del cielo caer,
las gotas de lluvia al suelo caer”.

-       Un cotxe:
“En el coche de papa, nos iremos a pasear.
Vamos de paseo, pit, pit, pit,
en un coche nuevo, pit, pit, pit,
pero no me importa, pit, pit, pit,
porque llevo torta”.

-       Una peça de fruita:
“Come mucha fruta, mucha fruta fresca,
tómala y disfruta cuando te apetezca.
Puedes exprimirla para hacerte zumo,
puedes compartirla con más de uno.
Lle, lle, lle, llena tu nevera,
con, con, con, con miles de peras.
Ra, ra, ra, rajas de sandia,
de, de, de, de noche y de día”.
-       Una taronja:
“La taronja pela-la,
la taronja talla-la,
la taronja trau-li el suc.
La taronja és: SALUT!”.

-       Un perol:
“El perol quan bull, fa xup-xup,
fa xup-xup, fa xup-xup.
El perol quan bull, fa xup-xup,
Fa xup-xup, fa xup-xup,
Xup-xup!”.

-       Una serp:
“Una viborita, larga y finita, se pasea por mi balcón.
Tiene en la cabeza una campanita y en la cola un caracol.
Todas las mañanas viene a la ventana que yo tengo en mi jardín.
Es larga y finita, como una bananita,
y de nombre yo le puse PLIN!”.

-       Un pardalet:
“Al pati de l’escola hi havia un pardalet
Oh eh! Oh eh!
Li deien Picassoques i feia el seu niuet.
Oh eh! Oh eh!
Picassoques, Picassoques,
Picassoques pica bé!”.

-       Un lleó:
“El lleó no hem fa por, pam i pipa, pam i pipa,
el lleó no hem fa por, perquè soc bon caçador.
Un matí vaig sortir, pam i pipa, pam i pipa,
un matí vaig sortir per caçar-lo vora el riu.
En un prat l’he trobat, pam i pipa, pam i pipa,
en un prat l’he trobat i el lleó m’ha mossegat.
Nyaaaaaaaaaaam!”.

-       Un elefant:
“Mireu allà dalt, en el sostre que hi ha,
és un gros animal, que en bicicleta va.
És un elefant, però que vos penseu?
Te una cua darrere i una trompa davant!”.

-       Una vaca:
“Tengo una vaca lechera, no es una vaca cualquiera,
Me da leche merengada, ¡hay que vaca tan salada!
Tolón-tolón, tolón-tolón.
Un cencerro le compraron y a mi vaca le ha gustado.
Se pasea por el prado, espanta moscas con el rabo.
Tolón-tolón, tolón-tolón”.

-       Una pluma:
“El indio matuchí, tsi, tsi, el indio matuchí, tsi, tsi,
ya no tiene pluma, ya no tiene pluma,
la perdió en Abril, la perdió en Abril.
Jugando con un oso, que era muy pillín, tsi, tsi
que era muy pillín, tsi, tsi,
le escondió la pluma, le escondió la pluma,
muy lejos de allí, muy lejos de allí”.


Altres cançons que cantàvem amb els bits, per exemple, eren les següents:

-       La cançó dels colors en anglés:
“Rojo, red, rojo, red,
azul, blue, azul, blue,
amarillo, yellow, amarillo yellow,
verde green, verde green,
negro, black, negro black,
blanco white, blanco, white,
naranja, orange, naranja, orange,
marrón, browne, marrón, browme,
rosa, pink, rosa, pink”.

-       La cançó de la corbata:
“Mare puje dalt i baixem la corbata,
que me’n vuic anar en una xica guapa.
Passa un senyoret i tira una pesseta,
tira-me-la a mi que sóc la més pobreta.
Totes les pobretes se’n van a dormir,
amb la camisa curta i el cul arrupit, pit, pit”.

-       La cançó de la castanyera:
“Quan ve el temps de menjar castanyes,
la castanyera, la castanyera.
Ven castanyes de la muntanya,
a la plaça de la ciutat.
La camisa li ve petita,
la faldilla li fa campana,
les sabates li fan cloc-cloc
i al ballar sempre gira així”.

-       Dues cançons de l’hivern:
“M’agrada l’hivern, per què m’agradarà?
Serà per la neu blanca o pel Nadal.
El fred de l’hivern te una solució:
La roba, l’abric i la calefacció!”.

“Quan fa fred hem pose l’abriguet,
Una gorreta blanca, uns guants i una bufanda,
Uns pantalons grossets.
Quan fa fred hem pose l’abriguet”.
-       Les oques:
“Quan les oques van al camp
la primera va davant,
la segona va darrere,
i després va la tercera.
Quan les oques van al camp
la primera va davant”.

-       Tigres, tigres, leones, leones:
“Tigres, tigres, leones, leones,
todos quieren ser los campeones”.

-       Les mans:
“Yo saco una manita y la hago bailar,
la cierro, la abro y la vuelvo a guardar.
Yo saco la otra mano y la hago bailar,
La cierro, la abro y la vuelvo a guardar.
Yo saco las dos manos y las hago bailar,
Las cierro, las abro y las vuelvo a guardar”.


I per últim, quan els xiquets no volien menjar o estàven un poc potrosos també els cantàvem altres cançons, com:

-       Les floretes:
“Si totes les floretes són altes, altes, altes,
i jo sóc xicoteta, i jo sóc xicoteta.
Si totes les floretes són altes, altes, altes,
i jo sóc xicoteta i no puc fer-li res!”.

-       El gall quiriquiquí:
“Cada dia de mati
canta el gall quiriquiquí.
I la gent mig adormida,
es desperta de seguida.
Cada dia de mati
canta el gall quiriquiquí”.

-       Los pollitos:
“Los pollitos dicen pío-pío-pío,
cuando tienen hambre, cuando tienen frío.
Su mamá les busca el maíz y el trigo,
les da la comida y les presta abrigo.
Bajo sus dos alas, acomodaditos,
duermen los pollitos, hasta el otro día.
Cuando se levantan dicen: mamacita,
tengo mucha hambre, dame lombricitas!”. 

-       Caragol treu banya:
“Caragol teu banya, puja la muntanya,
caragol treu ví, puja el muntanyí.
Caragol treu banya, puja la muntanya,
caragol bové, jo també hi vindré”.

-       Cinc pometes té el pomer:
“Cinc pometes te el pomer,
de cinc una, de cinc una,
cinc pometes té el pomer,
de cinc una en caigué.
Si mireu el vent d’on ve,
voreu el pomer com dansa,
si mireu el vent d’on ve,
voreu com dansa el pomer”.

-       El Pitxo i el Panxo:
“El Pinxo li diu al Panxo,
vols que et punxi amb un punxó?
I el Panxo li diu al Pinxo:
punxa’m però a la panxa no!”.

-       El Joan Petit::
“El Joan Petit quan balla, balla, balla, balla.
El Joan Petit quan balla, balla amb el dit.
Amb el dit, dit, dit ara balla el Joan Petit”.

(amb el dit, amb la mà, amb el peu...)

-       M, a, ma:
“m, a, ma,
m, e, ma me,
m, i, ma me mi,
m, o, ma me mi mo,
m, u, ma me mi mo mu”.

-       El abecedario:
“a, b, c, d, e, f, g,
h, i, j, k, l, m, n, ñ,
o, p, q, r, s, t, u,
v, w,
x, y, z.
Ya me se el abc,
Canta conmigo y te lo enseñaré”.

-       El meu barret te tres puntes:
“El meu barret té tres puntes,
tres puntes té el meu barret,
si no tinguera tres puntes,
no seria el meu barret”.

-       Cabeza, hombros, rodillas, pies:
“Cabeza, hombros, rodillas, pies,
Rodillas, pies.
Cabeza, hombros, rodillas, pies,
Rodillas, pies.
Ojos, orejas, boca y nariz,
Cabeza, hombros, rodillas, pies,
Rodillas, pies”.

-       El camió:
“Jo tinc cinc rodes en el meu camió,
jo tinc cinc rodes en el meu camió.
Però si una roda és punxa a l’arrancar,
només quatre rodes te el meu camió.

(quatre rodes, tres rodes, dos rodes, una roda)



Ja no tinc cap roda en el meu camió".


LLIBRES

- En lletra manuscrita. Ed. Bromera. (Primeres lectures de Micalet). Col·lecció sencera en un maletí.

- Les princeses també es tiren pets. Ed. Bromera.

- L'elefant Elmer. David McKee.

- El monstre de colors. Anna Llenas.

- Avia, te'n recordes? Laura Langston i Lindsey Gardiner.

- Quinzemons. Teresa Duran.

- Un món per a infants. Joan Fuster i Andreu Alfaro.

- Col·lecció "Pa amb xocolata." Ed. Teide. Col·lecció composada per 15 títols.

- Col·lecció "Els contes d'en Pep, el gatet." Ed. Teide, composada per 25 títols.

- Espasmes. Lluís Navarro Mosquera.

- La dansa dels versos. Marc Granell.

- L'arracada de l'oncle Joan. Manel Alonso.

- L'Alícia Patapam en els contes. Gianni Rodori i Anna Laura Gonrone.

- Un punt vermell. David A. Carter.

- No vull anar a l'escola. Carles Cano.

- Quan neix un monstre. Sean Taylor i Nick Sharrat.

- Qui vol un drac? James Mayhew i Lindsey Gardiner.

- Els tres bandits. Kalandraka.

- No m'agraden els espinacs. Katharina Grossmann-Hensel.



CONTES

Pàg web "Una mà de contes". Contes en català, per origen geogràfic, entrellaçats, etc.
  • http://www.super3.cat/unamadecontes/contes/paisos


PERSONES AMB PES DINS L'EDUCACIÓ

Entre molts altres, trobem algunes persones que tenen un gran pes dins l'educació i que ens serveixen per a tindre un gran nombre de recursos dins l'aula. Aquests són: 

- Dani Miquel El Cantacançons. Tal i com ell es defineix un alquimista musical que s'ha adonat que els xiquets/es de hui en dia no saben un grapat de cançons tradicionals que són el resultat de la nostra cultura. És per açò pel que es decideix a recollir aquestes cançons i anar de poble en poble cantant-les.

Per a major interés, deixem ací la pàgina web:
  • http://danimiquel.es/

- Gianni Rodari. Com utilitza la tècnica del binomi fantàstic en la seua "Gramàtica de la fantasia". Aquest és un dels recursos de la creativitat més poderosos i menys coneguts i ho trobem explicat tant a un PDF com al YouTube en un vídeo:
  • Explicat a un PDF 
    • http://uacmtalleresliterarios.files.wordpress.com/2011/03/rodari-gianni-la-gramatica-de-la-fantasia1.pdf
  • Explicat a un video al youtube 
    • https://www.youtube.com/watch?v=IPt9BIooSsU

La persona que ix explicant el vídeo és Enrique Páez, professional amb un gran currículum, digne de veure. Deixem ací el link de la seua pàgina web:
  • http://www.enriquepaez.com/

- Jaume C. Pons Alorda. Escriptor, poeta i traductor mallorquí i gran recitador. Deixem ací també varios links, un del seu blog on apareix tot tipus d'informació (biografia, premis, agenda, etc.) i l'altre del YouTube per a veure com recita:
  • Wordpress:
    • http://jaumecponsalorda.wordpress.com/
  • YouTube:
    • https://www.youtube.com/watch?v=_mvvdhSTowk


RADIO VERSOS

  • El Petit Editor
    • http://www.elpetiteditor.com/qui-som/#
    • http://www.elpetiteditor.com/category/radio/
  • Viu la poesia, música per a poetes
    • http://www.viulapoesia.com/
    • http://www.musicadepoetes.cat/app/musicadepoetes/servlet/org.uoc.lletra.musicaDePoetes.Presentacio




BLOG AVECTEATRE

Blog informatiu sobre teatre en l'educació i didàctica de la dramatització, coordinat pels membres d'A.V.E.C. (Associació Valenciana d'Expressió i Comunicació)  i pel col·lectiu de professors de Dramatització-Teatre per a la millora de la pràctica educativa, la documentació teatral i la formació d'espectadors.

  • Pestanya "TEATRE INFANTIL".
    • A més de parlar sobre la importància del teatre tant en infantil com en primària, et dona un enllaç per a entrar a altra pàgina on et faciliten un munt de recursos, entre ells et posen a plena disposició els índex de distintes matèries perquè tota aquella persona que vulga iniciar-se en l'elaboració dels tallers de dramatització-teatre tinga al seua abast els principis generals.
      • http://avecteatre.wikispaces.com/Taller+de+Dramatitzaci%C3%B3+Teatre
  • Pestanya "DOSSIERS DIDÀCTICS".
    • Aquest apartat també està molt bé i és molt complet, no sols et dona recursos sinó que t'explica exactament què és dramatització, què és teatre i, entre altres coses, parla també sobre l'educació en valors a l'aula per mitjà del teatre. aquest últim, sens dubte ha sigut un dels apartats que més m'ha agradat, i és per això, que deixe ací el link:
      • http://avecteatre.wikispaces.com/La+educaci%C3%B3n+en+valores#educaci%C3%B3n%20en%20valores


REVISTA GARGOTS

Revista literària dels joves escriptors del País Valencià:
  • http://gargotsrevistaliteraria.blogspot.com.es/
  • Revista Gargots (ISSUU)
    • http://issuu.com/gargotsrevistaliteraria/docs/gargotsok/1

No hay comentarios:

Publicar un comentario