CANÇONS DE BRESSOL
Cançons suaus destinades a fer dormir als infants. El fet de cantar una melodia mentre s'agrunsa suaument un infant, per a què es relaxe i s'adorma, és un costum molt arrelat en totes les cultures pràcticament i a totes les èpoques, tal i com ho demostren la gran quantitat de cançons de bressol existents arreu del món.
El repertori tradicional català conté un bon nombre de cançons de bressol. Algunes són petites cantarelles que les mares cantaven a mitja veu mentre agrunsaven el bressol, però hi ha altres que contenen algunes de les melodies més inspirades del nostre cançoner.
La cançó de bressol més popular al País Valencià, per excel·lència, és la següent:
Non-non, xixet,
ha caigut un baquet,
s'ha trencat la camenta
i ara està coixet.
Non-non, xixet,
el xixet se n'ha anat
i el xiquet s'ha quedat.
Alguns links molt interessants per a aprendre i escoltar cançons de bressol són els següents:
- Cançons per als infants.
- http://www.iesronda.org/professor/mtarrago/canconer/canconer.htm
- Cançons de bona nit
- http://www.jouscout.com/cancons7.htm
- Cançoner per a descarregar i altres enllaços interessants
- http://www.jouscout.com/cantar.htm
- Cançons de bressol
- https://sites.google.com/site/elcanconer/cancons-de-bressol
CANÇONS INFANTILS
Durant les FCT d'educadora infantil al Cicle Superior vaig aprendre i cantar moltes cançons què, per sort, són un recurs molt útil a tindre en compte per al meu futur docent. Allí vaig aprendre quan era el moment idoni per cantar-les i per què.
Normalment la primera cançó que
cantàvem al dia era per a introduir
l’esmorzar. I era la següent:
“Nyam, Nyam, bon
profit,
nyam, nyam, bon
profit,
nyam, nyam, bon
profit,
moltes gràcies,
igualment!
Que aprofite,
moltes gràcies,
anem a esmorzar,
nyam, nyam!”
Aquesta cançó també la cantàvem per a
dinar, però canviant la frase de: “anem a esmorzar”, per “anem a dinar”.
Poca estona després cantàvem altra
cançó per a introduir l’assemblea.
Aquesta és:
“Hola, hola,
hola, molt bon dia!
Hola, hola, hola,
tots diem,
de matí quan ens
alcem
per anar a
treballar:
Com va? Va bé?
BA, BE, BI, BO,
BU,
i tornem a saludar”.
I a més, en l’assemblea també cantàvem:
-
La cançó dels dies de la setmana:
“Set dies te la
setmana,
dilluns, dimarts,
dimecres, dijous,
divendres, son
dies de treballar.
Dissabte,
diumenge, son dies de descansar”.
-
La cançó de la So Pepa :
“Oh la
la, la So Pepa , la
So Pepa ,
oh la la,
la So Pepa va al
mercat.
i el
dilluns compra llus,
el
dimarts compra naps,
el
dimecres compra nespres,
el dijous
compra ous,
el
divendres compra faves tendres,
el
dissabte tot s’ho gasta
i el
diumenge tot s’ho menja!”.
-
La cançó de les vocals:
“A, a, a, mi gatito malo está,
no se si se curará, no se si se curará.
A, a, a, mi gatito malo está.
E, e, e, a mi me gusta el café,
mañana lo tomaré, mañana lo tomaré.
E, e, e, a mi me gusta el café.
I, i, i, yo me chupo un pirulí,
y el otro es para ti, y el otro es
para ti.
I, i, i, yo me chupo un pirulí.
O, o, o, el globo ya se explotó,
otro me compraré yo, otro me compraré
yo.
O, o, o, el globo ya se explotó.
U, u, u, el torito hace uuuuuu,
y la flauta tururú, y la flauta
tururú.
U, u, u, el torito hace uuuuuu!”.
-
La cançó dels colors:
“Roig,
roig, roig, és el vestit que porte,
roig,
roig, roig, és tot el que jo tinc,
perquè
m’agrada el roig de les flames,
tinc un
amic que és un bomber.
Blau,
blau, blau, és el vestit que porte,
blau,
blau, blau, és tot el que jo tinc,
perquè
m’agrada el blau de les ones,
tinc un
amic que és mariner.
Groc,
groc, groc, és el vestit que porte,
groc,
groc, groc, és tot el que jo tinc,
perquè
m’agrada el groc dels pastissos,
tinc un
amic que és pastisser.
Verd,
verd, verd, és el vestit que porte,
verd,
verd, verd, és tot el que jo tinc,
perquè
m’agrada el verd de les fulles,
tinc un
amic que és llaurador.
Blanc,
blanc, blanc, és el vestit que porte,
blanc,
blanc, blanc, és tot el que jo tinc,
perquè
m’agrada el blanc de la farina,
tinc un
amic que és moliner”.
Tenint en compte que des que vaig iniciar les FCT estàvem en
la primavera, també cantàvem en l’assemblea la següent cançó:
“Ya está aquí, ya llegó, la Señora Primavera ,
con su traje nuevo, de todos los
colores,
y de flores mil, que llegan en
ABRIL!”.
Després per a introduir la eixida al pati, ens agafem d'una corda i cantàvem:
“Un tren xicotet,
que corria, que corria,
Un tren xicotet,
que corria sense por.
Qui vuiga pujar,
que s’afanye, que s’afanye.
Qui vuiga pujar,
que s’afanye o el pedrà”.
Abans d’eixir al patí, o una vegada
estàvem allí fora, quan véiem que els xiquets ja tenien ganes de que férem alguna
activitat, solíem cantar més cançons mitjançant els bits o un saquet que està
ple d’objectes i cada vegada que tréiem un d'ells devíem cantar la cançó adequada.
Per tant, els objectes que tréiem i
les cançons que cantàvem amb el saquet
eren:
-
Una casa:
“Yo tengo una casita que es así y así,
y por la chimenea sale el humo así y
así,
y cuando quiero entrar yo golpeo así y
así,
me limpio los zapatos así, así y así”.
- Primer es senyala una casa xicoteta, on ix el fum molt poquet i toques espaiet. Seguidament es torna a cantar i realitzes les accions de forma exagerada.
-
Una pilota:
“Soc
pilota de ping pong
i bote,
bote, bote
per tots
els racons,
i si et
toque:
botes,
botes, botes!!”
-
Un sol:
“Sol,
solet, vine a vorem, vine a vorem,
sol, solet,
vine a vorem que tinc fret.
Si tens
fred, posat la capa, posat la capa,
Si tens
fred posat la capa i el barret”.
-
La lluna:
“La
lluna, la pruna, vestida de dol,
sa mare
la crida i son pare no ho vol.
La lluna,
la pruna i el sol matiner,
sa mare
la crida, son pare també”.
-
Amb el sol i la lluna:
“La luna es pequeñita y el sol es muy
mayor.
La luna tiene frio y el sol le da
calor.
La luna es pequeñita y el sol es muy
mayor,
a saltar, a saltar con la luna y con
el sol”.
-
Un núvol:
“Me ha dicho el hombre del tiempo que
mañana va a llover,
yo me pondré el chubasquero y el
paraguas abriré.
Y lloverá, lloverá, lloverá,
y yo veré, yo veré, yo veré,
las gotas de lluvia del cielo caer,
las gotas de lluvia al suelo caer”.
-
Un cotxe:
“En el coche de papa, nos iremos a
pasear.
Vamos de paseo, pit, pit, pit,
en un coche nuevo, pit, pit, pit,
pero no me importa, pit, pit, pit,
porque llevo torta”.
-
Una peça de fruita:
“Come mucha fruta, mucha fruta fresca,
tómala y disfruta cuando te apetezca.
Puedes exprimirla para hacerte zumo,
puedes compartirla con más de uno.
Lle, lle, lle, llena tu nevera,
con, con, con, con miles de peras.
Ra, ra, ra, rajas de sandia,
de, de, de, de noche y de día”.
-
Una taronja:
“La
taronja pela-la,
la
taronja talla-la,
la
taronja trau-li el suc.
La
taronja és: SALUT!”.
-
Un perol:
“El perol
quan bull, fa xup-xup,
fa
xup-xup, fa xup-xup.
El perol
quan bull, fa xup-xup,
Fa
xup-xup, fa xup-xup,
Xup-xup!”.
-
Una serp:
“Una viborita, larga y finita, se
pasea por mi balcón.
Tiene en la cabeza una campanita y en
la cola un caracol.
Todas las mañanas viene a la ventana
que yo tengo en mi jardín.
Es larga y finita, como una bananita,
y de nombre yo le puse PLIN!”.
-
Un pardalet:
“Al pati
de l’escola hi havia un pardalet
Oh eh! Oh
eh!
Li deien
Picassoques i feia el seu niuet.
Oh eh! Oh
eh!
Picassoques,
Picassoques,
Picassoques
pica bé!”.
-
Un lleó:
“El lleó
no hem fa por, pam i pipa, pam i pipa,
el lleó
no hem fa por, perquè soc bon caçador.
Un matí
vaig sortir, pam i pipa, pam i pipa,
un matí
vaig sortir per caçar-lo vora el riu.
En un
prat l’he trobat, pam i pipa, pam i pipa,
en un
prat l’he trobat i el lleó m’ha mossegat.
Nyaaaaaaaaaaam!”.
-
Un elefant:
“Mireu
allà dalt, en el sostre que hi ha,
és un
gros animal, que en bicicleta va.
És un
elefant, però que vos penseu?
Te una
cua darrere i una trompa davant!”.
-
Una vaca:
“Tengo una vaca lechera, no es una
vaca cualquiera,
Me da leche merengada, ¡hay que vaca
tan salada!
Tolón-tolón, tolón-tolón.
Un cencerro le compraron y a mi vaca
le ha gustado.
Se pasea por el prado, espanta moscas
con el rabo.
Tolón-tolón, tolón-tolón”.
-
Una pluma:
“El indio matuchí, tsi, tsi, el indio
matuchí, tsi, tsi,
ya no tiene pluma, ya no tiene pluma,
la perdió en Abril, la perdió en
Abril.
Jugando con un oso, que era muy
pillín, tsi, tsi
que era muy pillín, tsi, tsi,
le escondió la pluma, le escondió la
pluma,
muy lejos de allí, muy lejos de allí”.
Altres cançons que cantàvem amb els bits, per exemple, eren les següents:
-
La cançó dels colors en anglés:
“Rojo, red, rojo, red,
azul, blue, azul, blue,
amarillo, yellow, amarillo yellow,
verde green, verde green,
negro, black, negro black,
blanco white, blanco, white,
naranja, orange, naranja, orange,
marrón, browne, marrón, browme,
rosa, pink, rosa, pink”.
-
La cançó de la corbata:
“Mare
puje dalt i baixem la corbata,
que me’n
vuic anar en una xica guapa.
Passa un
senyoret i tira una pesseta,
tira-me-la
a mi que sóc la més pobreta.
Totes les
pobretes se’n van a dormir,
amb la
camisa curta i el cul arrupit, pit, pit”.
-
La cançó de la castanyera:
“Quan ve
el temps de menjar castanyes,
la
castanyera, la castanyera.
Ven
castanyes de la muntanya,
a la
plaça de la ciutat.
La camisa
li ve petita,
la
faldilla li fa campana,
les sabates
li fan cloc-cloc
i al
ballar sempre gira així”.
-
Dues cançons de l’hivern:
“M’agrada
l’hivern, per què m’agradarà?
Serà per
la neu blanca o pel Nadal.
El fred
de l’hivern te una solució:
La roba,
l’abric i la calefacció!”.
“Quan fa
fred hem pose l’abriguet,
Una
gorreta blanca, uns guants i una bufanda,
Uns
pantalons grossets.
Quan fa
fred hem pose l’abriguet”.
-
Les oques:
“Quan les oques
van al camp
la primera va
davant,
la segona va
darrere,
i després va la
tercera.
Quan les oques
van al camp
la primera va
davant”.
-
Tigres, tigres, leones, leones:
“Tigres, tigres, leones, leones,
todos quieren ser los campeones”.
-
Les mans:
“Yo saco una manita y la hago bailar,
la cierro, la abro y la vuelvo a
guardar.
Yo saco la otra mano y la hago bailar,
La cierro, la abro y la vuelvo a
guardar.
Yo saco las dos manos y las hago
bailar,
Las cierro, las abro y las vuelvo a
guardar”.
I per últim, quan els xiquets no volien menjar o estàven un
poc potrosos també els cantàvem altres
cançons, com:
-
Les floretes:
“Si totes les
floretes són altes, altes, altes,
i jo sóc
xicoteta, i jo sóc xicoteta.
Si totes les
floretes són altes, altes, altes,
i jo sóc xicoteta
i no puc fer-li res!”.
-
El gall quiriquiquí:
“Cada dia de mati
canta el gall
quiriquiquí.
I la gent mig
adormida,
es desperta de
seguida.
Cada dia de mati
canta el gall
quiriquiquí”.
-
Los pollitos:
“Los
pollitos dicen pío-pío-pío,
cuando
tienen hambre, cuando tienen frío.
Su mamá les
busca el maíz y el trigo,
les da la
comida y les presta abrigo.
Bajo sus dos
alas, acomodaditos,
duermen los
pollitos, hasta el otro día.
Cuando se
levantan dicen: mamacita,
tengo mucha
hambre, dame lombricitas!”.
-
Caragol treu banya:
“Caragol teu
banya, puja la muntanya,
caragol treu ví,
puja el muntanyí.
Caragol treu
banya, puja la muntanya,
caragol bové, jo
també hi vindré”.
-
Cinc pometes té el pomer:
“Cinc
pometes te el pomer,
de cinc
una, de cinc una,
cinc
pometes té el pomer,
de cinc
una en caigué.
Si mireu
el vent d’on ve,
voreu el
pomer com dansa,
si mireu
el vent d’on ve,
voreu com
dansa el pomer”.
-
El Pitxo i el Panxo:
“El Pinxo
li diu al Panxo,
vols que
et punxi amb un punxó?
I el
Panxo li diu al Pinxo:
punxa’m
però a la panxa no!”.
-
El Joan Petit::
“El Joan
Petit quan balla, balla, balla, balla.
El Joan
Petit quan balla, balla amb el dit.
Amb el
dit, dit, dit ara balla el Joan Petit”.
(amb el
dit, amb la mà, amb el peu...)
-
M, a, ma:
“m, a,
ma,
m, e, ma
me,
m, i, ma
me mi,
m, o, ma
me mi mo,
m, u, ma
me mi mo mu”.
-
El abecedario:
“a, b, c,
d, e, f, g,
h, i, j,
k, l, m, n, ñ,
o, p, q,
r, s, t, u,
v, w,
x, y, z.
Ya me se
el abc,
Canta
conmigo y te lo enseñaré”.
-
El meu barret te tres puntes:
“El meu
barret té tres puntes,
tres
puntes té el meu barret,
si no
tinguera tres puntes,
no seria
el meu barret”.
- Cabeza, hombros, rodillas, pies:
“Cabeza, hombros, rodillas, pies,
Rodillas, pies.
Cabeza, hombros, rodillas, pies,
Rodillas, pies.
Ojos, orejas, boca y nariz,
Cabeza, hombros, rodillas, pies,
Rodillas, pies”.
-
El camió:
“Jo tinc
cinc rodes en el meu camió,
jo tinc
cinc rodes en el meu camió.
Però si
una roda és punxa a l’arrancar,
només quatre
rodes te el meu camió.
(quatre
rodes, tres rodes, dos rodes, una roda)
Ja no
tinc cap roda en el meu camió".
LLIBRES
- En lletra manuscrita. Ed. Bromera. (Primeres lectures de Micalet). Col·lecció sencera en un maletí.
- Les princeses també es tiren pets. Ed. Bromera.
- L'elefant Elmer. David McKee.
- El monstre de colors. Anna Llenas.
- Avia, te'n recordes? Laura Langston i Lindsey Gardiner.
- Quinzemons. Teresa Duran.
- Un món per a infants. Joan Fuster i Andreu Alfaro.
- Col·lecció "Pa amb xocolata." Ed. Teide. Col·lecció composada per 15 títols.
- Col·lecció "Els contes d'en Pep, el gatet." Ed. Teide, composada per 25 títols.
- Espasmes. Lluís Navarro Mosquera.
- La dansa dels versos. Marc Granell.
- L'arracada de l'oncle Joan. Manel Alonso.
- L'Alícia Patapam en els contes. Gianni Rodori i Anna Laura Gonrone.
- Un punt vermell. David A. Carter.
- No vull anar a l'escola. Carles Cano.
- Quan neix un monstre. Sean Taylor i Nick Sharrat.
- Qui vol un drac? James Mayhew i Lindsey Gardiner.
- Els tres bandits. Kalandraka.
- No m'agraden els espinacs. Katharina Grossmann-Hensel.
CONTES
Pàg web "Una mà de contes". Contes en català, per origen geogràfic, entrellaçats, etc.
- http://www.super3.cat/unamadecontes/contes/paisos
PERSONES AMB PES DINS L'EDUCACIÓ
Entre molts altres, trobem algunes persones que tenen un gran pes dins l'educació i que ens serveixen per a tindre un gran nombre de recursos dins l'aula. Aquests són:

Per a major interés, deixem ací la pàgina web:
- http://danimiquel.es/
- Gianni Rodari. Com utilitza la tècnica del binomi fantàstic en la seua "Gramàtica de la fantasia". Aquest és un dels recursos de la creativitat més poderosos i menys coneguts i ho trobem explicat tant a un PDF com al YouTube en un vídeo:
- Explicat a un PDF
- http://uacmtalleresliterarios.files.wordpress.com/2011/03/rodari-gianni-la-gramatica-de-la-fantasia1.pdf
- Explicat a un video al youtube
- https://www.youtube.com/watch?v=IPt9BIooSsU
La persona que ix explicant el vídeo és Enrique Páez, professional amb un gran currículum, digne de veure. Deixem ací el link de la seua pàgina web:
- http://www.enriquepaez.com/
- Jaume C. Pons Alorda. Escriptor, poeta i traductor mallorquí i gran recitador. Deixem ací també varios links, un del seu blog on apareix tot tipus d'informació (biografia, premis, agenda, etc.) i l'altre del YouTube per a veure com recita:
- Wordpress:
- http://jaumecponsalorda.wordpress.com/
- YouTube:
- https://www.youtube.com/watch?v=_mvvdhSTowk
RADIO VERSOS
- El Petit Editor
- http://www.elpetiteditor.com/qui-som/#
- http://www.elpetiteditor.com/category/radio/
- Viu la poesia, música per a poetes
- http://www.viulapoesia.com/
- http://www.musicadepoetes.cat/app/musicadepoetes/servlet/org.uoc.lletra.musicaDePoetes.Presentacio
BLOG AVECTEATRE
Blog informatiu sobre teatre en l'educació i didàctica de la dramatització, coordinat pels membres d'A.V.E.C. (Associació Valenciana d'Expressió i Comunicació) i pel col·lectiu de professors de Dramatització-Teatre per a la millora de la pràctica educativa, la documentació teatral i la formació d'espectadors.
- Pestanya "TEATRE INFANTIL".
- A més de parlar sobre la importància del teatre tant en infantil com en primària, et dona un enllaç per a entrar a altra pàgina on et faciliten un munt de recursos, entre ells et posen a plena disposició els índex de distintes matèries perquè tota aquella persona que vulga iniciar-se en l'elaboració dels tallers de dramatització-teatre tinga al seua abast els principis generals.
- http://avecteatre.wikispaces.com/Taller+de+Dramatitzaci%C3%B3+Teatre
- Pestanya "DOSSIERS DIDÀCTICS".
- Aquest apartat també està molt bé i és molt complet, no sols et dona recursos sinó que t'explica exactament què és dramatització, què és teatre i, entre altres coses, parla també sobre l'educació en valors a l'aula per mitjà del teatre. aquest últim, sens dubte ha sigut un dels apartats que més m'ha agradat, i és per això, que deixe ací el link:
- http://avecteatre.wikispaces.com/La+educaci%C3%B3n+en+valores#educaci%C3%B3n%20en%20valores
REVISTA GARGOTS
Revista literària dels joves escriptors del País Valencià:
No hay comentarios:
Publicar un comentario