martes, 9 de diciembre de 2014

Qüestions sobre la poesia.



"Elogi de la poesia. Unes reflexions." 

i "La poesia a l'escola."



- Què signifiquen les paraules "poesia" i "poeta"?
La paraula "poesia" prové de la paraula grega "poiesis", i aquesta del verb " poiéo" que vol dir FER.
I l'etimologia de la paraula "poeta" prové del grec "poietes" que vol dir CREADOR, AUTOR, POETA.
Primer foren els poetes, després s'anomenà poesia.




- Quan és bo un poema? I una novel·la? I l'educació?
Qualsevol de les tres coses es considera bona quan arriba al sentit profund, a l'ànima de les coses. 
L'educació és transformació interior de la persona, si no hi ha aquesta transformació no hi ha educació, sinó ensinistrament, inculcació ideològica, moralisme de normes i passivitat transmissiva. I és per aquesta transformació interior que la poesia, la novel·la, a música i l'art en general produeixen una educació.

- En quins gèneres comencen a expressar-se les diferents cultures?
Totes les cultures comencen a expressar-se mitjançant relats èpics i cosmogònics que adopten una forma poètica. Primer són recitades i transmeses oralment de generació en generació fins que després arriben a adoptar una forma escrita.


- Què aporta la poesia des del punt de vista lingüístic?
  • Educar el ritme fonètic intern i extern dels versos i de les paraules. Aquest ritme intern ajuda a memoritzar i a retenir el poema. Per això, cal aprofitar la "memorització" de poemes a l'escola.
  • Educar la dicció, l'entonació i la locució, en general.
  • Introduir l'ús de la metàfora, primera passa cap a l'aprenentatge de les altres figures literàries.
  • Educa la qualitat expressiva, és a dir, la capacitat d'atracció i de condensació de significats que té la forma poètica quan utilitza la força de l'expressió del llenguatge. Permet la inventiva per trobar una idea, la fantasia en la forma de presentar-la i l'exactitud en l'expressió.
  • Educar l'exploració discursiva, és a dir, el desplegament de les possibilitats semàntiques i funcionals que tenen les paraules per ampliar el seu camp i per causar-nos un impacte o una emoció. Les paraules creen nous mons.
  • Connectar amb els sentiments humans i estimular el desenvolupament psicològic.
  • Organitzar el món des d'un punt de vista cognitiu i donar-li un sentit. Les paraules ajuden a organitzar el pensament i les experiències.
  • Finalment, té un efecte emocional compensador. Les paraules ens connecten amb les emocions i els sentiments.

- Quin pot ser l'objectiu de treballar la poesia a classe?

En general, oferir als nostres infants la matèria amb la qual puguin crear, per la seua pròpia iniciativa i acció, personalitats amb una rica vida interior i voluntat per actuar sobre el món exterior.


I més específicament, podríem dir, entre altres, els següents objectius:
  • Incorporar paraules noves al seu vocabulari, aprendre a estimar la llengua que s'utilitza per transmetre la tradició i per construir la cultura.
  • Oferir una bona experiència dotada de qualitat i autenticitat.
  • Accedir a la llibertat de consciència i engrandir l'experiència personal dels més menuts, experiència que ha de ser entesa de manera àmplia com el conjunt de sensacions, relacions, emocions, vivències i accions sobre el món exterior, accions de pensament i de la voluntat que veritablement enriqueixen el món interior.


- Quins inconvenients poden tenir els productes culturals de consum majoritari?
Impedir que els nens puguen accedir a la llibertat de consciència i tancar la possibilitat d'engrandir l'experiència personal dels infants. Els més menuts queden captivats per la calidesa de les paraules que contenen una part de veritat i per emocions estereotipades. Aquests productes ho inunden tot, no solament crea productes que es consumeixen, sinó que pretén forjar el seu públic moldejant personalitats adients per a l'ús de mercaderies.


No hay comentarios:

Publicar un comentario