"Elogi de la poesia. Unes reflexions."
i "La poesia a l'escola."
- Què signifiquen les paraules "poesia" i "poeta"?
La paraula "poesia" prové de la paraula grega "poiesis", i aquesta del verb " poiéo" que vol dir FER.
I l'etimologia de la paraula "poeta" prové del grec "poietes" que vol dir CREADOR, AUTOR, POETA.
Primer foren els poetes, després s'anomenà poesia.
Qualsevol de les tres coses es considera bona quan arriba al sentit profund, a l'ànima de les coses.
L'educació és transformació interior de la persona, si no hi ha aquesta transformació no hi ha educació, sinó ensinistrament, inculcació ideològica, moralisme de normes i passivitat transmissiva. I és per aquesta transformació interior que la poesia, la novel·la, a música i l'art en general produeixen una educació.
- En quins gèneres comencen a expressar-se les diferents cultures?
Totes les cultures comencen a expressar-se mitjançant relats èpics i cosmogònics que adopten una forma poètica. Primer són recitades i transmeses oralment de generació en generació fins que després arriben a adoptar una forma escrita.
- Què aporta la poesia des del punt de vista lingüístic?
- Educar el ritme fonètic intern i extern dels versos i de les paraules. Aquest ritme intern ajuda a memoritzar i a retenir el poema. Per això, cal aprofitar la "memorització" de poemes a l'escola.
- Educar la dicció, l'entonació i la locució, en general.
- Introduir l'ús de la metàfora, primera passa cap a l'aprenentatge de les altres figures literàries.
- Educa la qualitat expressiva, és a dir, la capacitat d'atracció i de condensació de significats que té la forma poètica quan utilitza la força de l'expressió del llenguatge. Permet la inventiva per trobar una idea, la fantasia en la forma de presentar-la i l'exactitud en l'expressió.
- Educar l'exploració discursiva, és a dir, el desplegament de les possibilitats semàntiques i funcionals que tenen les paraules per ampliar el seu camp i per causar-nos un impacte o una emoció. Les paraules creen nous mons.
- Connectar amb els sentiments humans i estimular el desenvolupament psicològic.
- Organitzar el món des d'un punt de vista cognitiu i donar-li un sentit. Les paraules ajuden a organitzar el pensament i les experiències.
- Finalment, té un efecte emocional compensador. Les paraules ens connecten amb les emocions i els sentiments.
- Quin pot ser l'objectiu de treballar la poesia a classe?
En general, oferir als nostres infants la matèria amb la qual puguin crear, per la seua pròpia iniciativa i acció, personalitats amb una rica vida interior i voluntat per actuar sobre el món exterior.
I més específicament, podríem dir, entre altres, els següents objectius:
- Incorporar paraules noves al seu vocabulari, aprendre a estimar la llengua que s'utilitza per transmetre la tradició i per construir la cultura.
- Oferir una bona experiència dotada de qualitat i autenticitat.
- Accedir a la llibertat de consciència i engrandir l'experiència personal dels més menuts, experiència que ha de ser entesa de manera àmplia com el conjunt de sensacions, relacions, emocions, vivències i accions sobre el món exterior, accions de pensament i de la voluntat que veritablement enriqueixen el món interior.
Impedir que els nens puguen accedir a la llibertat de consciència i tancar la possibilitat d'engrandir l'experiència personal dels infants. Els més menuts queden captivats per la calidesa de les paraules que contenen una part de veritat i per emocions estereotipades. Aquests productes ho inunden tot, no solament crea productes que es consumeixen, sinó que pretén forjar el seu públic moldejant personalitats adients per a l'ús de mercaderies.
No hay comentarios:
Publicar un comentario